Skip to content

Μεντχάντ Ελ Ζαχέντ: Αναζητείται ο τρίτος πόλος στην αιγυπτιακή πολιτική σκήνη

11/07/2012

Από την Εποχή της 8/7/12

Ο Μεντχάντ Ελ Ζαχέντ είναι βετεράνος αγωνιστής της Αιγυπτιακής Αριστεράς. Σήμερα είναι μέλος της Γραμματείας της Σοσιαλιστικής Λαϊκής Συμμαχίας, του μεγαλύτερου αριστερού κόμματος της χώρας. Πριν από λίγες μέρες, βρέθηκε στην Αθήνα προσκεκλημένος της ΚΟΕ για το Resistance festival 2012. Η Εποχή εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία της παρουσίας του Μεντχάντ στην Αθήνα, για μια συνέντευξη μαζί του

Πώς εκτιμάτε το αποτέλεσμα των πρόσφατων προεδρικών εκλογών στην Αίγυπτο;

Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα πολύ κακό δίλημμα: Από τη μια μεριά, ο Αχμέντ Σαφίκ που εκπροσωπούσε το “παλαιό καθεστώς” του Μουμπάρακ. Από την άλλη ήταν ο Μοχάμεντ Μόρσι της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, δηλαδή ο εκπρόσωπος του θρησκευτικού σεχταρισμού. Αυτό το πολύ κακό δίλημμα δημιούργησε μια ορισμένη σύγχυση στις τάξεις των επαναστατικών δυνάμεων. Ωστόσο, το κόμμα μας και πολλές άλλες επαναστατικές δυνάμεις κάλεσαν το λαό να καταψηφίσει και τους δύο υποψήφιους στο δεύτερο γύρο, γράφοντας στα ψηφοδέλτια το σύνθημα: “Η επανάσταση συνεχίζεται”. Το “παλιό καθεστώς” μόνο εν μέρει ηττήθηκε στις εκλογές. Μπορεί να αναγκάστηκε να θυσιάσει τον Σαφίκ, αλλά το SCAF (το κυβερνών Ανώτατο Συμβούλιο Ενόπλων Δυνάμεων) διαθέτει επιπλέον εξουσίες και προνόμια., μετά την πρόσφατη πραξικοπηματική τροποποίηση του Συντάγματος. Μάλιστα για τους επόμενους έξι μήνες οι στρατιωτικοί θα διατηρήσουν τη τη νομοθετική εξουσία, αφού το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο διέλυσε το Κοινοβούλιο. Η διατήρηση αυτών των εξουσιών και των προνομίων ήταν το κεντρικό ζήτημα στις διαπραγματεύσεις των στρατιωτικών με την Αδελφότητα.

Προβλέπετε νέες συγκρούσεις μεταξύ SCAF και Μουσουλμανικής Αδελφότητας ή έχουν καταλήξει σε έναν ξεκάθαρο “οδικό χάρτη” μέχρι τις νέες εκλογές;

Αν το νέο Σύνταγμα δεν εγγυηθεί το προνόμια του SCAF τόσο σε ό,τι αφορά τη διοίκηση του στρατού χωρίς λογοδοσία στην κυβέρνηση, όσο και σε ό,τι αφορά τις τεράστιες επιχειρηματικές δραστηριότητες του, θα υπάρξουν σίγουρα συγκρούσεις. Σε μια τέτοια περίπτωση είναι πιθανό το SCAF να διαλύσει την Συνταγματική Επιτροπή (ΣτΣ πρόκειται για την επιτροπή που θα συντάξει το νέο Σύνταγμα). Ήδη στα δικαστήρια εκκρεμεί προσφυγή για να χαρακτηριστεί παράνομη η Συνταγματική Επιτροπή, μιας και ορίστηκε από το διαλυμένο πλέον κοινοβούλιο. Η σχετική δικαστική απόφαση θα εκδοθεί στις 9 Σεπτέμβρη. Εάν το νέο Σύνταγμα ικανοποιήσει τα αιτήματα των στρατιωτικών, η προσφυγή θα απορριφθεί. Αν όχι, η διαδικασία θα ξαναρχίσει. Γενικά μιλώντας, και οι δύο πλευρές έχουν ισχυρά χαρτιά στα χέρια τους. Στο πλαίσιο του μεταξύ τους παζαριού, κάποιες φορές η Μουσουλμανική Αδελφότητα καλεί τον κόσμο στους δρόμους. Όμως δεν το κάνει αυτό για να υπερασπιστεί την επανάσταση, αλλά τα ιδιαίτερα πολιτικά συμφέροντα της.

Πολλοί άνθρωποι στη Δύση φοβούνται ότι με την άνοδο της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, υπάρχει ο κίνδυνος να καταλήξει η Αραβική Άνοιξη σε καταστάσεις τύπου Ιράν. Ποια πιστεύετε ότι θα είναι η πολιτική του Μόρσι σε ζητήματα όπως τα δικαιώματα των γυναικών, η Σαρία και το αλκοόλ;

Εξαρτάται από τον πολιτικό συσχετισμό δύναμης, και όχι από τις προθέσεις της Αδελφότητας. Οι προθέσεις τους είναι να φτάσουν το πολιτικό σχέδιο τους ως το τέλος. Εάν όμως το δημοκρατικό, επαναστατικό και κοσμικό στρατόπεδο είναι ισχυρό, μπορεί να τους σταματήσει. Αυτό το στρατόπεδο άλλωστε τους εμποδίζει μέχρι στιγμής. Παρ’ όλο που το SCAF εμφανίζεται ως εγγυητής του κοσμικού χαρακτήρα του κράτους, στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρεται για τα ζητήματα στα οποία αναφερθήκατε. Αν οι στρατιωτικοί διατηρήσουν τα προνόμια τους, δεν θα δώσουν καμία μάχη για τις γυναίκες ή το οικογενειακό δίκαιο.

Ας μιλήσουμε λοιπόν για το επαναστατικό δημοκρατικό στρατόπεδο. Ποια θα είναι τα βήματα που θα ακολουθήσει τις επόμενες βδομάδες;

Το βασικό μας σχέδιο είναι η οικοδόμηση του τρίτου πόλου της Αιγυπτιακή πολιτικής ζωής. Τις προηγούμενες μέρες οργανώσαμε και την πρώτη συνάντηση στην κατεύθυνση οικοδόμησης ενός πλατιού μετώπου. Πέρα από τη Σοσιαλιστική Λαϊκή Συμμαχία, πήραν μέρος το κόμμα του αριστερού νασερικού Χαμντίν Σαμπάχι που πήρε 21% στις προεδρικές εκλογές, το Συνταγματικό Κόμμα του Ελ Μπαραντέι, το Κομμουνιστικό Κόμμα, το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα, καθώς και το Ταγκαμού (ΣτΣ πρόκειται για το μόνο “αριστερό”¨κόμμα που ήταν αναγνωρισμένο από το καθεστώς Μουμπάρακ). Επίσης συμμετείχαν σημαντικές προσωπικότητες της Αιγυπτιακής κοινωνίας. Σε αυτήν την καινούργια προσπάθεια είμαστε επιφυλακτικοί με κόμματα που είτε υποστήριξαν SCAF ως εγγυητή της κοσμικότητας του κράτους, είτε αντιπαλεύουν την Αδελφότητα από μια αντίθετη θρησκευτική σεχταριστική σκοπιά. Επιπλέον, είμαστε αντίθετοι με κόμματα που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο υποστηρίζουν νεοφιλελεύθερες πολιτικές. Νεοφιλελευθερισμός και κοινωνική δικαιοσύνη δεν μπορούν να συμβαδίσουν.

Πέραν όμως από το δημοκρατικό στρατόπεδο, υπάρχει και το δικό σας κόμμα, η Σοσιαλιστική Λαϊκή Συμμαχία. Πώς εξηγείται το πολύ χαμηλό ποσοστό του υποψήφιου σας Αμπούλ Ελ Εζ Χαρίρι;

Σε τέτοιες αναμετρήσεις μεταξύ ατομικών υποψηφιοτήτων, φτάνει συχνά μια στιγμή που πρέπει να επανεξετάσεις τη δικιά σου υποψηφιότητα. Για κάποιες εβδομάδες, η υποψηφιότητα του Χαρίρι λειτουργούσε θετικά γιατί μάς έδινε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε το πρόγραμμα μας σε πλατύ κόσμο. Όσο όμως φτάναμε κοντύτερα στην ημερομηνία των εκλογών, η τάση ήταν να δυναμώσουν περαιτέρω ισχυρές υποψηφιότητες, όπως αυτή του Σαμπάχι. Έτσι ενθαρρύναμε τον υποψήφιο μας να αποσυρθεί υπέρ του Σαμπάχι, πράγμα που δυστυχώς δεν αποδέχτηκε γιατί ήταν ιδιαίτερα δεσμευμένος στην εκστρατεία του.

Πώς βλέπετε τον Χαμντίν Σαμπάχι του οποίου το αποτέλεσμα αποτέλεσε ίσως την πιο μεγάλη έκπληξη των εκλογών;

Ο Σαμπάχι συμμετείχε στην επανάσταση και έχει δώσει αγώνες για την ελευθερία. Στήριξε την υποψηφιότητα του στα συνθήματα για την κοινωνική δικαιοσύνη και τη δημοκρατία. Επί πολλά χρόνια, έχτιζε ένα πολιτικό προφίλ που συνδύαζε τον νασερικό εθνικισμό με τον ήπιο ισλαμισμό. Αποδείχτηκε τελικά, κάτι που ανακαλύψαμε κι εμείς στις κάλπες, ότι αυτό το μείγμα νασερισμού και ήπιου ισλαμισμού είναι ηγεμονικό σήμερα στην Αιγυπτιακή κοινωνία.

Τη συνέντευξη πήρε ο Γιάννης Αλμπάνης

Advertisements

From → Αίγυπτος

Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: